Nieuws


Een kort pleidooi voor de verkiezingsprogramma’s
SBF september 2016
Lees verder >>

FIN en ECSP gaan partnership aan
25 februari
Lees verder >>

E&Y Publication - Global Giving
Private trends and public challenges, nov 2015
Lees verder >>

Artikel Rien van Gendt in Alliance
december 2015
Lees verder >>

Verslag ontmoeting lokale fondsen en vermogensfondsen
14 september 2015
Lees verder >>

Opkomst van vermogensfondsen
Interview met Rien van Gendt
Lees verder >>

ANBI-gerelateerde informatie

Financiën

Financiële administratie

Een goede financiële administratie is onontbeerlijk voor iedere organisatie. Niet alleen is zij van belang als het gaat om het uitzetten van het beleid, maar kan ook van pas komen in de communicatie met de fiscus en informeren van aanvragers en banken. Nauwkeurigheid, overzichtelijkheid en efficiëntie zijn dan de sleutelwoorden.

Een stichting is bovendien wettelijk verplicht om een goede administratie bij te houden en te bewaren. De fiscale bewaarplicht is zeven jaar. Veel van de gegevens worden digitaal bewaard.

Een bestuurder kan natuurlijk zelf de financiële administratie verzorgen. Een eenvoudige basisadministratie is betrekkelijk simpel op te zetten in een spreadsheetprogramma als Microsoft Excel. Bij een intensievere boekhouding en grotere financiële stromen is aanschaf van een (standaard)softwarepakket te overwegen. Er zijn zelfs administratieve softwarepakketten die helemaal op maat gemaakt kunnen worden voor een vermogensfonds.

Maar het bestuur kan de administratie ook uitbesteden, bijvoorbeeld aan een administratie- of accountantskantoor. Zeker als het bestuur geen tijd of ervaring heeft, is uitbesteding van de boekhouding een voor de hand liggende optie.

Terug